zondag 4 september 2011

Chocolate Chip Koekjes



Chocolate Chip Cookies: An American Classic
Ingrediƫnten:

  • 2 Cups (450 gram) Patent bloem
  • 1/2 tlp Baking soda (verkrijgbaar bij de Toko)
  • 1/2 tlp Zout
  • 150 gram Ongezouten boter, gesmolten
  • 1 Cup (225 gram) Bruine Suiker
  • 1/2 Cup (110 gram) Suiker
  • 1 Etlp Vanille extract
  • 1 Ei
  • 1 Ei geel 
  • 100 gram Chocolate chips

Laten we het maken!
Oven = 165 C.
*Leg bakpapier op een bakplaat en spray het met een bak spray.

1. Meng samen bloem, baking soda en zout.
2. Smelt de boter (dit kan op het vuur in een kleine saus pan of in de magnetron)
3. In een aparte kom meng de gesmolten boter en de suikers samen tot het goed is gecombineerd.  
4. Voeg bij de boter, de vanille, ei en eigeel toe tot het een romige textuur heeft.
5. Voeg bij het mengsel in etappes het bloem mengsel toe tot het goed gecombineerd is en je een deeg textuur hebt. Voeg niet al het bloem tegelijkertijd toe.
6. Met een houten lepel, spatel of gewoon met je handen meng je de chocolade chips in het deeg. Dit doe je door ze er als het ware er in het deeg te vouwen.
 7. Maak met een eetlepel rondjes van het deeg en plaats deze op de bakplaat.
Ik heb dit gedaan met een ijs lepel omdat deze al de ronde vorm heeft en ook gelijk de juiste hoeveelheid heeft om de juiste grote voor het koekje te hebben. 
8. De koekjes moeten ongeveer 5 cm of meer van elkaar af liggen.
Dit omdat de koekjes tijdens het koken inzakken en groter worden.
9. Bak de koekjes voor ongeveer 15 minuten tot de randen van het koekje er licht getoast uit zien.
Het orginele recept zei: 15-17 min voor grote koekjes en 10-12 voor klein tot medium koekjes.
Ik heb een combi oven/magnetron en mijn koekjes hadden bij 160 graden, 15 tot 20 minuten nodig. 
10. Laat de koekjes wat afkoelen op de bakplaat voor je ze op een rek doet om helemaal af te laten koelen.

*Koekdeeg over!
Ik maak altijd teveel koekdeeg als ik koekjes gaat maken, zoveel koekjes hoef ik namelijk niet in een keer te maken. Dus ik bewaar mijn koekdeeg altijd.
Ik pak een groot stuk huishoud folie waarop ik het koekdeeg leg en het rol tot een soort worst. Daarom heen doe ik dan helemaal de huishoud folie waarmee het ook beter in form te krijgen is.
Als het koekdeeg goed verpakt is stop ik het deeg in de vriezer voor de volgende keer.
Als je het dan weer wilt gebruiken. Laat het dan eerst compleet ontdooien voor je het gebruikt.

Geniet van de koekjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten